اخذ نمره عالی در بخش ریدینگ آیلتس

545454541

.

از زمان بهترین بهره را ببرید

سوالات خود را همزمان وارد پاسخنامه کنید: هر داوطلب در حوزه ی امتحانی مربوطه یک دفترچه ی سوال که حاوی تمامی سوالات می باشد و یک پاسخنامه دریافت می کند.لازم به ذکر است که پاسخنامه مهم ترین سندی است که در دست دارید چرا که تمامی پاسخ های خود را درآن می نویسید. اگر پاسخ سوالات را در دفترچه ی سوالات علامت بزنید , هیچ امتیازی به شما تعلق نمی گیرد.

بسیاری از داوطلبان زمان زیادی صرف نوشتن جواب در دفترچه ی سوالات و سپس انتقال جواب ها به پاسخنامه می کنند. و در آخر زمان کافی برای انتقال تمامی جواب ها به پاسخنامه ندارند. تصور کنید که چه فاجعه ای رخ می دهد اگر تمام سوالات را جواب بدهید اما برای نوشتن آن در پاسخ نامه با کمبود وقت مواجه شوید؟

بنابراین ما به شما پیشنهاد می کنیم تا  پاسخنامه را به صورت همزمان تکمیل کنید. دفترچه ی سوالات را مقابل  خود بگذارید  تا بتوانید به راحتی سوالات را بخوانید, همچنین پاسخنامه را کنار دستتان قرار دهید تا به صورت همزمان پاسخ سوالات را در آن بنویسید.

سوالات سخت را آخر جواب دهید: اگر زمان زیادی را صرف فکر کردن به سوالات سخت کنید, نه تنها قادر به پاسخ گویی به سوالات آسان تر نخواهید بود بلکه وقت با ارزش امتحان و امتیاز خود را  نیزاز دست می دهید. چنانچه پاسخ برخی از سوالات را  نمی دانید آن ها را رها کنید وسراغ بقیه سوالات بروید با این روش تمرکز بیشتری روی سوالاتی میکنید که از درستی آن ها مطمئن هستید.   در آخر می توانید در صورت داشتن وقت به سوالات سخت تر فکر کنید.

بدون  مطالعه ی سوالات شروع به خواندن متن نکنید: قبل از آنکه شروع به خواندن متن کنید ابتدا سوالات را بخوانید, در صورتی که اول متن  و سپس سوالات را بخوانید مجبور می شوید  متن را چندین بار بخوانید و مطمئنا با کمبود وقت روبه رو می شوید. بنابراین قبل از خواندن متن  صورت سوال را به دقت مطالعه کنید و به اطلاعاتی  که برای پاسخ به سوالات مربوطه نیاز دارید فکر کنید تا حین خواندن جواب مورد نظر را پیدا کنید.

سعی کنید  قبل از آزمون اصلی متن های زیادی را تمرین کنید: این روش بهترین راه برای بهره وری از زمان قبل از شروع آزمون می باشد و به شما کمک میکند بدون هیچ استرسی زمان را مدیریت کنید, به علاوه  با این روش با نحوه ی برگزاری آزمون اصلی آشنا می شوید و از نقاط ضعف و قدرت خود مطلع می شوید. همچنین روش ذکر شده  شما را با انواع سوالات و روش پاسخگویی به آن ها  بیشترآشنا می کند.

.

صورت سوال را به دقت بخوانید

 قبل از شروع به پاسخگویی مطمئن شوید که تمامی دستورالعمل ها و مثال ها را به دقت خوانده اید. بسیاری از  صورت سوالات در نگاه اول مشابه به نظر می رسند که البته با تکرار و تمرین می توانید سوالات مختلف را از یکدیگر تمیز دهید. در هر صورت  با توجه به جزییاتی که در این مقاله ذکر شده  می توانید ۳ نوع از رایج ترین سوالات زیر را از یکدیگر تشخیص دهید:

سوالات درست/غلط/ ذکر نشده: اگر گزینه ی درست را انتخاب کنید انتظار می رود که  کل جمله درست باشد.با این وجود گاهی  سوالات گمراه کننده ی وجود دارد که برخی از قسمت های  آن درست و برخی غلط می باشند ,  باید بگوییم که این قبیل سوالات غلط می باشند.

سوالات جور کردنی: در اولین نگاه شروع به وصل کردن گزینه ها نکنید , ممکن است این کار روشی سریع برای پاسخگویی به سوالات باشد اما منجر به اشتباه می شود. در عوض برای هر سوال تمامی گزینه های موجود را در نظر بگیرید , زیرا با این روش هم  فرصتی برای تصحیح اشتباهات خود پیدا میکنید وهم متوجه می شوید کدام گزینه برای سوال بعدی مناسب تر است.

جاهای خالی را پر کردن: برای این دسته سوالات مطمئن شوید که محدودیت کلمه برای  جای خالی ها  ندارید

.

مهارت اسکن کردن را در خود تقویت کنید

اسکن کردن یکی از روش های خواندن است که به شما اجازه می دهد اطلاعات مورد نیاز خود را سریع تر پیدا کنید. زمانی که متنی را اسکن می کنید دیگر نیازی به  خواندن لغت به لغت متن نیست, تنها کافی است چشمان خود را خیلی سریع روی متن حرکت دهید. با این روش نه تنها جزئیات متن را نمی خوانید بلکه  وقت خود را با اطلاعات غیر ضروری تلف نمی کنید. اسکن کردن  روشی بی نظیر به منظور درک ایده های اصلی متن و اطلاعات مورد نیاز شماست. زمانی که که می خواهید متنی را بفهمید, سعی میکنید مفهوم هر پاراگراف را درک کنید. هر پاراگراف یک ایده ی اصلی دارد  و این ایده درجمله موضوع یا (Topic Sentence) بیان می شود. مطمئنا همه ی ما  زمان کافی برای خواندن تمامی جزئیات متن نداریم  چرا که در واقع به همه ی جزئیات برای پاسخگویی به سوالات نیاز ندارید. تنها چیزی است که لازم است بدانیدجمله موضوع هر پاراگراف می باشد. اما کجا می توانید جمله موضوع را پیدا کنید؟

معمولا به اولین جمله ی هر پاراگراف جمله موضوع می گویند  که ممکن است آن را در پایان پاراگراف هم ببینید. این جمله ایده ی اصلی کل پاراگراف را بیان می کند. جمله موضوع به راحتی قابل تشخیص می باشد چرا که به نظر می رسد ادامه ی متن را پیش بینی می کند. برا ی مثال جمله ی “امروزه  استفاده از اینترنت در شرکت ها مزایای بسیاری دارد” جمله موضوع پاراگرافی است که مزایای اینترنت را مورد بحث قرار می دهد. برای صرفه جویی در زمان هنگام خواندن متن به جمله ی اول,دوم و آخرین جمله ی هر پاراگراف نگاه کنید.

اسکن کردن به شما کمک می کند  واژه های کلیدی و آمارو ارقام را سریع تر پیدا کنید.در حالی که پیدا کردن ارقام راحت تر است ,لازم است برای پیدا کردن واژه های کلیدی از حافظه ی خود استفاده کنید تا جای تقریبی آن ها را در متنی که قبلا خوانده اید پیدا کنید. همچنین می توانید واژه های کلیدی را در نمودارها, پاورقی ها و اشکال پیدا کنید.

.

اگر معنی لغتی را نمی دانید خونسرد باشید

هنگام رویارویی با لغات  ناآشنا دستپاچه نش. حتی انگلیسی زبانان نیز معنی تک تک لغات یک متن را نمی دانند و این امر کاملا طبیعی است زیرا معمولا همه ی لغات ناآشنا  مهم نیستند.

به خاطر داشته باشید که قرار نیست بخش “ریدینگ” آزمون آیلتس دامنه ی لغات شما را محک بزند.

در آزمون آیلتس داوطلبان حق استفاده از فرهنگ لغت ندارند ,اما نباید این مسئله را نگران کننده تلقی کرد.  وقت خود را صرف فکر کردن به لغاتی  نکنید که معنی آن ها را نمی دانید, همچنین  زمانی که د ر منزل در حال خواندن  متنی هستید هستید سعی کنید از دیکشنری استفاده نکنید , ابتدا خود را ملزم به تمام کردن متن بدانید, پس از خواندن کل  متن می توانید برگردید و  معانی لغات ناآشنا را چک کنید.

خود را به سریع تر خواندن متن و فهم ایده ی کلی آن تعلیم دهید . شما می توانید بدون دانستن معنای تک تک لغات  هم ایده ی کلی یک پاراگراف یا جمله را بفهمید.چنانچه قصد دارید دایره ی لغات خود را افزایش دهید میتوانید  به صورت جداگانه و پس از تمرین “ریدینگ” آیلتس این کار را انجام دهید. شما می توانید با تمرین متن های تخصصی که هر کدام به حوزه ی تخصصی خاصی مربوط می شوند و با استفاده از واژه نامه های پایان هر متن لغات تخصصی زیادی را یاد بگیرید. هر گاه در پایان یک متن با واژه نامه ای روبه رو شدید برای فهم بهتر  توصیه می شود آن را  به دقت بخوانید.

ممکن است حتی با سوالاتی مواجه شوید که از ایده های خلاصه شده و کلمات هم معنی موجود در متن استفاده می کنند. برای مثال ممکن است یک پاراگراف  به معایب بیش از حد تلویزیون تماشا کردن کودکان  بپردازد , اما در سوال از کلمه ی  معایب یا “disadvantage” استفاده نکند و به جای آن از معادل های این کلمه یعنی “downside” یا “drawback”استفاده کند. در این صورت بی شک اگر دایره ی لغت گسترده تری داشته باشید می توانید سوال را به درستی پاسخ دهید. با این وجود هنگام رویارویی با لغات ناآشنا هرگز دستپاچه نشوید. تا جایی که می توانید لغت جدید یاد بگیرید ولی اگر معنی تک تک لغات متنی  را نمی دانید  نگران و مضطرب نباشید

.

سرعت خواندن خود را افزایش دهید

هر چقدر بیشتر بخوانید سرعت خواندن شما بالا تر می رود. برای ارتقا عملکرد خود در بخش “ریدینگ” آزمون آیلتس  متن های زیادی را مطالعه کنید. حتی در اوقات فراغت خود  زمانی که در حال خواندن  یک رمان یا کتاب داستان هستید سعی کنید هر بار کمی سرعت  خواندن خود را بیشتر کنید.ممکن است شما منبع مطالعاتی مورد علاقه ی خود را در دست داشته باشید اما بهتر است به سراغ متن ها و مقالاتی نیز بروید که از نظر طول و پیچیدگی شباهت بیشتری به آزمون آیلتسدارند.  پیشنهاد می شود مقالات علمی, اقتصادی و سیاسی را دانلود کنید که شما را در معرض اخبار روز دنیا قرار می دهند.

تمرین “ریدینگ” راهی بی نظیر به منظور ارتقا در آزمونی است که در تمامی مراحل زندگی شما کاربردی است. هر چه بیشتر بخوانید  حقایق ناشناخته ای بیشتری را کشف خواهید کرد.

 .

2 دیدگاه برای “اخذ نمره عالی در بخش ریدینگ آیلتس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *